Supermarktconcern Ahold heeft in het derde kwartaal de omzet met 1,9 procent zien groeien tot 7,5 miljard euro. In Nederland daalde de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn.

De nettowinst nam ten opzichte van een jaar eerder met een kleine 8 procent toe tot 178 miljoen euro, maar het onderliggend bedrijfsresultaat daalde met 5 procent tot 285 miljoen euro. Dat meldde het bedrijf donderdag.

Analisten rekenden vooraf op een aangepaste nettowinst van 181 miljoen euro, bij een omzet van 7,48 miljard euro. De cijfers zijn min of meer in lijn met deze verwachting.

De resultaten in de Verenigde Staten vallen iets mee, maar in Nederland verliest het bedrijf meer terrein dan voorzien aan goedkopere concurrenten, stelt analist Marco Gulpers van ING in een commentaar.

Analisten van Rabobank noemen de resultaten in lijn met de verwachtingen. Zowel in Nederland als in de VS is de daling van de identieke omzet afgezwakt ten opzichte van de eerste jaarhelft.

Analisten van de bank KBC vinden de resultaten van Ahold niet overtuigend en wijst daarbij met name op de aanhoudende daling van de identieke omzet bij Albert Heijn in Nederland. KBC is naar eigen zeggen bezorgd over de aanhoudend zwakke verkooptrends aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

Albert Heijn en Bol.com

In Nederland daalde de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn.

Ahold heeft op de Nederlandse markt al een flinke tijd last van prijsvechters als Aldi en van de groei van Jumbo. Analisten van Rabobank gaven in een voorbeschouwing aan te verwachten dat de identieke omzet in de thuismarkt met 1,1 procent zou dalen "hetgeen een verder verlies van marktaandeel impliceert.”

De gerapporteerde omzet in ons land nam met 1,4 procent toe tot 2,6 miljard euro. De onderliggende operationele marge bedroeg 4,9 procent, tegen 5,3 procent een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in Bol.com.

Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse markt voorlopig nog zal aanhouden. Van inflatie is nauwelijks sprake en van economische groei evenmin, zei topman Dick Boer donderdag in een toelichting op de kwartaalcijfers van het supermarktconcern.

Het sentiment lijkt volgens Boer wel wat positiever te worden. "Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de Nederlandse consument naar de economie kijkt", zei de topman, die ook wees op de nog altijd hoge werkloosheid. "Wij denken dan ook niet dat het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015.''

Dick Boer: komst Amazon stimuleert online verkopen

De onlineactiviteiten van Ahold in Nederland, met name Bol.com, lieten wel weer een sterke groei zien. De aankondiging eerder deze week dat de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon de eerste voorzichtige stap op de Nederlandse markt zet, baart Boer geen zorgen. "Amazon is een hele grote partij. Hun komst zal de totale onlineverkopen alleen maar stimuleren'', verwacht hij.

Van de plannen van concurrent Jumbo om zich met afhaalpunten en een webwinkel op de onlinemarkt te storten, is Boer evenmin onder de indruk. Hij wees erop dat bij Ahold al jaren zowel afhalen als bezorgen van boodschappen mogelijk is. ,,We zijn met afstand marktleider op dat terrein. Dat geeft ons een stevige basis'', zei hij.

'Stabilisatie derde kwartaal'

In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten, met 1,4 procent tot 4,5 miljard euro. De marge bleef daar vergeleken met het tweede kwartaal stabiel op 3,8 procent. Op jaarbasis was wel sprake van een daling, door hogere investeringen in de winkelformules en gestegen grondstofprijzen voor vlees, die het bedrijf niet volledig doorberekent aan klanten.

Topman Boer toonde zich per saldo tevreden over de behaalde resultaten. "We zien in het derde kwartaal een verbetering van de omzetontwikkeling in de VS en Nederland bij een stabiele marge ten opzichte van het vorige kwartaal'', zei hij. Ahold verwacht de omzet te kunnen blijven verbeteren, mede dankzij voortdurende investeringen in betere producten en winkels.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl